Op deze website vindt U alles betreffende onze doelstellingen, onze projecten en ons team. Bent U een mindervalide met een handicap aan de onderste ledematen? Hebt U altijd gedroomd van een vliegbrevet en die gedachte meteen weer opzij gezet gezien uw handicap of ziekte? Wel, dan is voor U het moment nu gekomen. Sinds september 2009 kunnen mensen met een handicap aan de onderste ledematen ook in België (leren) vliegen. Kijk alvast even rond op onze site. Bent U een bestuurder van een Belgische vliegclub en wilt ook U één van uw toestellen aanpassen met de uitneembare hand controls of wilt U donor worden die ons fonds wil  steunen? Stuur dan een maitje naar info@handflight.be

Wilt U dit alles afdrukken?  Alle webpagina's op deze site zijn in het A4 formaat opgesteld.
          

Fonds beheerd door de Koning Boudewijnstichting
Welkom bij het Belgian Handflight Fund
    

Downloads & Contacts
Handflight - Welkom
Handflight Beurzen
Handflight Projecten
Pers & Media
De Handflight blog: laatste nieuwtjes en info over onze recente activiteiten:


mei 2012 - Marc Van Den Broeck haalt als eerste rolstoelgebruiker in België zijn JAR PPL



Het is zover, einde mei 2012 haalde Marc in Vliegclub Ursel op de OO-VFR zijn JAR PPL. Een kleine 2 jaar heeft Marc keihard gewerkt aan zijn droom. Hij had nooit gedacht deze alsnog te kunnen realiseren als rolstoelgebruiker.   Zo zie je dus maar; "never say never!".   Ook voor ons in Handflight is dit natuurlijk

Latest news
Copyright © 2009-2014  Belgian Handflight Fund   -  Website created by Kris Van Nuffel in Webpage Maker
This page was latest updated on August the 28th 2012

Foto: Marc Van Den Broeck in de cockpit van de P28A OO-VFR




Foto: Een overgelukkige Hans Claes. Hij is de eerste Belgische parapleeg die de zweefvlieglicentie behaalt.

een prachtige mijlpaal. Marc heeft zich ondertussen ook twee Engels geïmmatricu- leerde Bulldogs aangeschaft. Deze staan gestationeerd in Ursel. Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt: hij wil acro kunnen vliegen. En daar zijn de full acro 260 PK sterke Bulldogs wel heel erg geschikt voor. Op dit moment vliegt Marc enkel met instructeur in deze vliegtuigen. Hij is nu aan het bestuderen hoe we zijn vliegtuigen het best kunnen aanpassen met hand controls. Het ziet er naar uit dat dit zal gebeuren in samenwerking met de Engelse CAA, de Katholieke Hogeschool Brugge - afdeling Oostende en Handflight. De prachtige Bulldogs zijn ondertussen ook een soort van uithangbord geworden van Vliegclub Ursel en prijken steevast op een ereplaats bij allerhande evenementen van de VCU. Terecht! Beste Marc, van HARTE proficiat vanwege het hele Handflight Team!
juni  2012 - Hans Claes haalt als allereerste Belgische rolstoelgebruiker zijn GPL-licentie.
De primeur van Marc maakte dit jaar al heel bijzonder. Maar alsof dat nog niet volstaaat ... voegen we er deze meteen ook nog aan toe. In juli 2012 haalde Hans Claes uit Zolder als allereerste parapleeg in België zijn GPL-licentie op de ASK21 van de Tournai Air Club in Maubray. Hans is zonder twijfel de meest gedreven leerling-piloot die we in Handflight ooit mogen ontmoeten hebben. Hij staat op met zweefvliegen en gaat slapen met zweefvliegen. Ondertussen volgde hij deze lente ook al een zweefstage in Schotland. Dat dankzij Steve Derwin die hij leerde kennen tijdens het Handiflight 2011 Event in het Zwitserse Gruyere.

Die dag verwachtte Hans een zoveelste lesvlucht met Gérard Corneillie, de voorzitter van de TAC, maar wat bleek? Het werd een examenvlucht, want daar was hij volgens Gérard wel aan toe. Alles verliep vlekkeloos, éh voilà, onze Hans heeft zijn blauwe zweefvlieglicentie op zak. Nu op naar de 50 uur solo en de passagiersbevoegdheid die daaruit volgt, na nog een extra proefvlucht. Hans kocht zich ondertussen ook al een eigen zweefvliegtuig, een sierlijke Pégase met Franse immatriculatie. Op dit moment zijn de Fransen bezig met het ontwikkelen en certificeren van een tweede generatie hand controls voor deze machine. Deze zullen uiteindelijk door de EASA gecertificeerd worden. Dat (zoals meestal bij Europese aangelegenheden) kost veel tijd, geld en boterhammen.  Hans is de zo ongeveer de wanhoop nabij want hij wil met zijn Pégase natuurlijk zo snel mogelijk vele uren klokken. Troost je Hans, het komt heus wel in orde. Wegens het ganse Handflight team; CONGRATZ Hans! Safe flying & happy landings.

<<< Vorige blog
Terug naar Index
Volgende blog >>>